donderdag 24 mei 2012

Toolbox van een blogger, modern schrijfgerei

Tijdens een van mijn strooptochten over het web struikelde ik over een blogje van Yvonne Alefs van `van Wens naar Website`. Yvonne deelt in haar blog de tools die ze als blogger inzet tijdens het schrijfproces. Een mooie gelegenheid voor een post over de hulpmiddelen die ik gebruik bij het schrijven. In het eerste deel schrijf ik over alle diensten die mijn niet aflatende honger naar niftige nieuwigheden stillen.

Op zoek naar inspiratie

  1. RSS-Feeds
    Zoals Yvonne ook al aangaf: RSS-feeds en nog eens RSS feeds (bekijk ook deze post). Er is een onnoemelijke schat aan bruikbare bronnen beschikbaar op het web.. en te weinig tijd om ze allemaal bezoeken. Met RSS laat je de informatie samenkomen een punt (in mijn geval m'n iGoogle pagina en m'n Google reader)

    Een 'ietwat geeky' tool om deze stroom aan feeds te bewerken of om van pagina's die geen feed aanbieden toch een feed te maken is Yahoo Pipes. Binnenkort meer over deze fantastische tool.
  2. Evernote
    Onthou alles, altijd, met Evernote. Deze prachtige tool helpt je om alles dat je tegenkomt te onthouden. Op het web met de Webclipper, in 'Real live' op je smartphone en in jouw eigen documenten met de desktop applicatie. Ook Evernote heb ik in het verleden in een paar regels proberen te beschrijven.
  3. Delicious
    Met de online dienst Delicious sla je al je links op, eenvoudig en overzichtelijk, in de cloud. Zonder gebonden te zijn aan 1 computer of 1 browser. Een bijkomend voordeel is dat Delicious aangenaam sociaal is. Je kunt zien welke andere gebruikers deze link hebben opgeslagen en je op hun links abonneren. Meer fantekst over deze prachtige tool vind je in deze post, en een vergelijking met de bookmarking dienst BagTheWeb vind in deze post.
  4. Wavii
    Wavii speurt voor jou het web af, op zoek naar artikelen over onderwerpen waarvan jij hebt aangegeven dat ze je interesseren. Ook hierover later meer.
Daar zit je dan met al die inspiratie. Tja... maar pagina's met informatie en een duidelijke mening maken nog geen verhaal. In mijn volgende post beschrijf ik de middelen die ik inzet om een verhaal een kop en een staart te geven...

Tot dan... maar voor nu... Time for Toast!

5 opmerkingen:

  1. Ik kom op deze post terecht via een vermelding op LinkedIn. En via deze post kom ik op de blog van Yvonne terecht. En op de blog van Yvonne heb ik mij ingeschreven voor de nieuwsbrief.

    Een wel vreemd parcours niet? In ieder geval iets wat kan tellen in het kader van content marketing. Maar zoals geschreven, ik weet niet of dit de betrachting is.

    Ik zou het wel graag vernemen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In dit geval doet het meer aan als een schitterend ongeluk :-)

      Volgens mij zou er sprake zijn van Contentmarketing wanneer Yvonne en ik als gemeenschappelijk conversiedoel het verhogen van de nieuwsbrief inschrijvingen zouden hebben.

      Ik las laatst een prachtig stuk over contentmarketing... ik kan het je echt aanraden : http://www.seomoz.org/blog/how-to-build-and-operate-a-content-marketing-machine

      Verwijderen
  2. Ha, ik dacht dat je dat met Yvonne had afgesproken. Zou geen slechte strategie zijn ;-)

    Bedankt voor het delen van de link. Ik ben vertrouwd met de inhoud (als abonnee van de SEOmoz tools).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Peter: nee, het is geen afgesproken werk! Matthijs heeft op mijn blog vermeld, dat hij mijn blogartikel als uitgangspunt voor zijn eigen blogartikel heeft genomen, wat ik heel erg leuk vind. Zolang er een link naar mij gelegd wordt, vindt ik het prima! Is ook goed voor SEO. Bedankt ook voor je aanmelding!

    @Matthijs Prima blog! Trok wel even mijn wenkbrouwen op bij het woord "blogje" :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Yvonne, wat leuk dat je het resultaat komt bewonderen en dank voor je compliment.

    Blogje? Oh, valt bij mij in de categorie speels taalgebruik... Keep it light :-)

    Het onderwerp ligt me zeer na aan het hart en jouw eerste opzet inspireerde me direct om de spreekwoordelijke pen ter hand te nemen. Deel 2 is in de maak...

    BeantwoordenVerwijderen

Share